Monday 28 October 2013

malaysia, brunei, dan juga singapura . masih saudarah dengan kita...!!!

sebagai bangsa yang mendiami wilayah nusantara kadang kita , selalu ribut hanya karena masalah kebudayaan dan juga masalah tapal batas saja. tidak kah kita ingat bahwa kita satu rumpun berbahasa satu dan akan lebih kuat jika kita bisa menjadi satu bangsa, di suatu kawasan yang saling menghormati

Heboh satu Malaysia selepas muncul bendera Sang Saka Malaya ketika sambutan pra-Merdeka anjuran Bersih tempohari. Ada menteri mengatakan bendera Sang Saka itu menghina bendera kita Jalur Gemilang. Ada juga manusia lain yang mengatakan bendera Jalur Gemilang itu bangang dan Sang Saka lebih sesuai kerana ianya meniru bendera Amerika Syarikat. Persoalannya sekarang siapa tiru siapa dan siapa yang sebenarnya betul dalam perbalahan bendera ini? Hari ini kami di Blogserius mahu memaparkan infografik asal usul bendera Nusantara.

Diharap infografi ini akan memberi sedikit pencerahan tentang sejarah bendera Nusantara yang saling berkait rapat. Selepas ini harapannya kita lebih arif dengan sejarah bendera dan signifikannya warna merah putih yang sedia ada.


No comments:

Post a Comment